Látványtervezés folyamata
Az építészeti látványtervezés lépésről lépésre
Az építészeti látványtervezés alapja a modellezésben rejlik, amiből aztán aprólékos – és időigényes – munkafolyamat során valósághű megjelenéshez jutunk el.
Látványtervezés folyamata – a modellezés
A látványtervezés folyamata sokszor letérőkből és elágazásokból áll, hiszen legalább 3 program együttes navigálására van szükség egyetlen végeredményhez. Minden modellező programnak van egy modell nézete és van a renderelt nézete, amit úgymond a végterméknek nevezünk, hiszen a renderelés végterméke leggyakrabban egy kép vagy videó.
Látványtervezés folyamata – a renderelés
Ahhoz, hogy a modellezés végterméke fotórealisztikus legyen, további renderelésre van szükségünk, amely során a fényforrások, csillogás, fénytörés, lágy árnyékok arányain állíthatunk. Ugyanakkor már lehetőségünk van nagy felbontású elölnézeti képek megtekintésére még renderelés előtt is, így könnyedén módosíthatunk a beállításokon.
Lényegében látványtervezéssel szimuláljuk a valós anyagokat és azok megjelenését, ezzel egy részletgazdag munkát eredményezve. Ennél a lépcsőnél a textúrázás, környezet és időjárás beállításán is alakíthatunk. A különféle programok segítségével még látványosabb, részletgazdagabb, élő beltéri és kültéri környezetet varázsolhatunk a megtervezett modellek köré. Akár létrehozhatunk építészeti látványterveket különböző évszakokban. Ezzel egy olyan hangulatot teremtve a képeknek, látványterveknek, amelyeknél csak közelről tűnik fel, hogy nem valóságot, hanem csak egy „mesterséges valóságot” látunk. Az ugyan tény, hogy egy építészeti látványtervnél ideális a nyári és nappali megjelenés, azonban már a többi évszak is megoldható olyan extrákkal, mint a lehulló falevél, vagy egy szép havas környezet. Ezen felül többféle nappali égbolt is elérhető a tervezés során, akár mozgó felhőkkel, csillagos égbolttal, vagy északi fénnyel. A megadott magassági adatok alapján megnézhetjük a jövendőbeli otthonunk körüli valós tájat vagy a domborzati elemeket is.
Látványtervezés folyamata – az utómunka
Az utómunkákon is legalább akkora hangsúly van, mint a modellezésen, vagy azok valósághű megjelenésén keresztül a renderelésen. Hiszen az utómunkálatok során lehetőségünk van az élethűséget alakítani, és a szinte minden évben megújuló programok segítségével egyre hatékonyabb eszközökkel kijavítani az esetleges hibákat az építészeti látványtervezés során.
Ugyan már egyre több helyen van lehetőségünk a látványtervezéshez szükséges programokat elsajátítani. Mégis nem kevés grafikai ismeret, türelem és szépérzék kell egy olyan végeredményhez, amivel mindenki megelégedhet. A türelem egy olyan elengedhetetlen eleme az építészeti látványtervezés hosszú folyamatának, amelyre talán sokan nem is gondolnak. Ugyanis a profi szintű képmanipulációhoz jó szemre és persze sok tapasztalatra van szükség. Azonban ahhoz, hogy megértsük a programok működését, nincs szükség varázslatos tehetségre, se diplomára, csupán rengeteg gyakorlásra. A programoknál használatos eszközök megismerése, egy lassú tanulási folyamat eredménye. Azonban nem csak ezen van a hangsúly a tervezés során, hanem az eszközök profi használatára és arra a tudásra, amelyet csak tapasztalat árán nyerhetünk el. Mint a legtöbb esetben, az építészeti látványtervezés során is a gyakorlat teszi a mestert, pontosan ezért a referencia munkák a legárulkodóbbak, hogy olyan szakemberrel dolgozunk-e, aki érti a dolgát, vagy olyannal, aki még csak tanulja azt.
A látványtervezés folyamat eredményei megtekinthetőek: